هرچيزي كه بايد درباره سرعت گير بدانيد

۲۵ بازديد

همه چيز درباره دست انداز و سرعت‌ گير؛ تاريخچه، معايب، مزايا  

دست انداز يا سرعت گير اسمي رايج براي وسايلي است كه از انحنايي عمودي براي كم كردن سرعت وسايل نقليه‌ي موتور دار به منظور بهبود شرايط ايمني استفاده مي‌كنند. قيمت سرعت گير پاركينگ نيز با توجه به مواد سازنده آن تعيين مي شود. خريد سرعت گير به منظور احتياط براي خيابان هاي فرعي الزامي است. توليدكنندگان كمي فروش سرعت گير را به صورت مستقيم و بي واسطه انجام مي دهند. دست انداز‌ها در سراسر دنيا استفاده مي‌شوند و اكثرا براي ايجاد سرعتي پايين، يعني حدود 40 كيلومتر بر ساعت يا كم‌تر ايجاد مي‌شوند.

اگر چه دست انداز‌ها براي كاهش سرعت اتومبيل‌ها بسيار موثر هستند، اما استفاده از آنها گاهي بحث برانگيز است چرا كه مي‌توانند باعث افزايش صداي ترافيك شوند، باعث صدمه به وسايل نقليه شوند و يا منجر به كند شدن سرعت خودرو‌هاي امدادي. بعضي دست انداز‌ها كه به صورت غير استاندارد تهيه شده و مثلا ارتفاعشان زياد است يا زواياي تيز دارند مي‌توانند براي رانندگان به عنوان حواس پرتي تلقي شوند چرا كه نمايش آنها، خصوصا براي ماشين‌هايي كه خيلي به زمين نزديك هستند و يا اصطلاحا اسپورت هستند خيلي دشوار است. همچنين دست اندازها اگر به خوبي ديده نشوند مي‌توانند براي دوچرخه‌ها و موتور‌ها هم خطرناك و تهديد كننده باشند. دست انداز‌ها هزينه‌اي 50 تا 200 دلاري برداشته و ممكن است در طي زمان نياز به تعويض يا تعمير داشته باشند.

 انواع دست انداز  يا سرعت گير 

1. Speed bump يا Speed hump ( دست انداز‌هاي مخصوصي كه به صورت نواري عرضي در جاده هستند كه در ايران از آسفالت براي ساخت اين مدل استفاده مي‌شود.)

2. Speed Cushion (به صورت چند صفحه‌ي عريض در جاده هستند)

3. Speed table ( به حالت صفحه‌اي عريض و يك پارچه در وسط جاده هستند)دست انداز و سرعت‌ گير

تركيبات

هر كدام از اين وسايل ممكن است از متريال‌هاي مختلفي از جمله آسفالت، بتن، پلاستيك بازيافت شده، فلز و يا لاستيك ولكانيزه ساخته شده باشند؛ اما اكثرا دست انداز‌ها به دليل دوام و استحكام و افزايش پايداري از آسفالت و بتن ساخته مي‌شوند اما با اين حال شكل دهي و در آوردن ابعاد مناسب براي آنها دشوار است.

محصولات لاستيكي از قبل مطابق اندازه‌هاي استاندارد شكل دهي شده‌اند. اين گونه دست انداز‌ها معمولا پيچي هستند و نصب و برداشتن آنها راحت‌تر است. مي‌توان از نصب و راه اندازي موقت آنها براي تست كردن استفاده‌ي آنها در پروژه‌هاي بزرگ‌تر استفاده كرد. دست انداز‌هايي كه قابل جدا كردن هستند يا در واقع پيچي هستند براي زمستان بسيار مناسب‌اند، چرا كه در زمستان برف روي آنها را مي‌پوشاند يا ممكن است توسط ماشين‌هاي برف روب آسيب ببينند.

تاريخچه دست انداز و سرعت‌ گير

در 7 ژوئن سال 1906، روزنامه‌ي نييورك تايمز خبر از پياده سازي اوليه‌ي آنچه ممكن است همان دست انداز باشد در ********م نيوجرسي داد كه قرار بود قسمتي كه اشغال مي‌كرد را 5 اينچ بالاتر از سطح جاده بياورد.

« اين طرح اوليه‌ي كاهش سرعت اتومبيل‌ها توسط شهرداري‌هاي مختلف مورد بحث قرار گرفته است، اما شهرداري ********م اولين جايي است كه اين موضوع را عملي مي‌كند»

سرعت متوسط خودرو‌ها در آن زمان حدود 48 كيلومتر بر ساعت بود.

Arthur Holly Compton فيزيكداني بود كه در سال 1927 براي كشفياتش كه منجر به تغييرات عمده در نظريه‌ي الكترومغناطيس شد جايزه‌ي نوبل را از آن خودش كرد. او بيشتر به خاطر كارش بر روي اثر كامپتون با اشعه‌هاي ايكس شناخته شده است. او همچنين مخترع دست انداز‌هاي اوليه در سال 1953 مي‌باشد. او با توجه به سرعت رانندگاني كه از نزديكي دانشگاه واشنگتن كه وي در آنجا رئيس دانشگاه بود گذر مي‌كردند، فكر طراحي دست انداز به سرش زد.

آزمايشگاه تحقيقات جاده و حمل و نقل بريتانيا در سال 1973 گزارشي جامع از نحوه‌ي عملكرد وسايل نقليه بر مبناي انواع مختلف دست انداز‌ها منتشر كرد. در آن زمان دست انداز ‌ها فقط در جاده‌هاي خصوصي استفاده مي‌شدند و اجازه‌ي نصب در جاده‌هاي عمومي وجود نداشت .

طبق اعلام نشريه‌اي كه توسط موسسه‌ي مهندسين حمل و نقل منتشر شده، اولين دست اندازها در اروپا در سال 1970 و در شهر دلفت هلنداستفاده شدند.

سرعت گير‌ ها يا دست انداز‌ها در انگليسي بريتانيايي، انگليسي مالتي و انگليسي كاريبايي تحت عنوان پليس خواب، در نيوزلند تحت عنوان مانع مرتعش كننده و در كرواسي، اسلووني و روسيه تحت عنوان پليس در حال استراحت يا پليس دراز كشيده شناخته مي‌شوند. دست انداز‌هاي معمولي ارتفاعي به اندازه‌ي ۷.۶ تا ۱۰.۲  سانتي متر داشته و فاصله‌ي گذر از آنها يا همان عرضشان حدود 30 سانتي متر و براي جاده‌هاي عريض‌تر حدود 3 تا ۴.۳ متر مي‌باشد.

طول دست انداز‌ها هم متفاوت است و معمولا ميان خود دست انداز‌ها و لبه‌هاي جاده‌هايي كه بسته‌اند( يعني از كنارشان جويي رد شده يا جدول كشي است)، فاصله مي‌باشد كه هم آب جمع نشود و هم خودرو‌هاي امدادي مسيري راحت‌تر براي عبور داشته باشند كه البته اثر بخشي اين موضوع به نوع خودرو و طراحي خاص جاده بستگي دارد.

معايب دست انداز و سرعت‌ گير ها

شهر مودستو در كاليفرنيا طي بررسي‌اي كه انجام داده معايب زير را براي دست انداز‌ها اعلام كرده است:

كند كردن زمان پاسخگويي و رسيدن خودرو‌هاي امدادي

مي‌تواند ترافيك را به خيابان‌هاي مسكوني موازي هدايت كند و براي ساكنين آن منطقه آلودگي هوا و آلودگي صوتي بهمراه داشته باشد.

شهر ايست‌لي انگلستان هم معايب زير را عنوان كرده:

مي‌تواند موجب آسيب رساني به برخي وسايل حمل و نقلي شود

مي‌تواند منجر به افزايش آلودگي صوتي شود مخصوصا زمانيكه وسايل حمل و نقل با كالا‌ها يا بار‌هاي بزرگ عبور مي‌كنند

مي‌توانند براي رانندگان و عابران ناراحتي ايجاد كنند

مي‌تواند براي اتوبوس‌ها و سرويس‌هاي امدادي مشكل درست كند

منابع ديگر هم معايب زير را اعلام كرده‌اند:

حواس رانندگان را از خطرات ديگري همچون كودكان پرت مي‌كند

آلودگي را افزايش مي‌دهد چرا كه حركت با دنده‌ي پايين سوخت بيشتري مي‌برد

باعث سر و صدا از طريق اصطحكاك لاستيك با دست انداز شده

و موجب آسيب به ستون فقرات و كمر درد مي‌شود.

در سال 2003 رئيس خدمات آمبولانس لندن Sigurd Reinton ادعا كرد كه تاخيرات ناشي از كاهش سرعت متوسط سرعت گير‌ها باعث 500 مرگ قابل پيشگيري ناشي از گرفتگي و حملات قبلي مي‌شوند. او بعد‌تر اين بيانيه‌ي خود را رد كرد.

هر چيز به اقتضاي خود داراي مزايا و معايبي است كه ما در اين مطلب معايب استفاده از دست انداز‌ها يا سرعت گير‌ها را برايتان بيان كرديم و همينطور عنوان كرديم كه آنها در سراسر دنيا به طور گسترده استفاده مي‌شوند كه اين يعني با تمام معايبش احتمالا كفه‌ي مزايايش سنگين‌تر بوده كه اين چنين گسترده استفاده مي‌شود.

كلام آخر

ايمن ترافيك كالا عرضه كننده انواع تجهيزات ترافيكي از جمله سرعتگير مي باشد. در صورت تمايل مي توانيد با شماره هاي داخل سايت تماس بگيريد و اطلاعات كاملي درباره قيمت و نوع سرعتگير مناسب دريافت نماييد.

 فروشگاه اينترنتي ايمن ترافيك كالا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.