تفاوت سرعت گير و سرعت كاه

۲۶ بازديد

سرعت گير (Bump) و سرعت كاه (Hump)

دست انداز يا سرعت گير ترافيكي اسمي رايج براي وسايلي است كه از انحنايي عمودي براي كم كردن سرعت وسايل نقليه‌ي موتور دار به منظور بهبود شرايط ايمني استفاده مي‌كنند. قيمت سرعت گير نيز با توجه به مواد سازنده آن تعيين مي شود. خريد سرعت گير به منظور احتياط براي خيابان هاي فرعي الزامي است. توليدكنندگان كمي فروش سرعت گير را به صورت مستقيم و بي واسطه انجام مي دهند.   

تاريخچه

گزارشات متعددي در مورد اولين سرعتگير وجود دارد كه قديمي ترين اين گزارشات توسط New York Times و در تاريخ ۷ ژوئن سال ۱۹۰۶ منتشر شده است. طبق اين گزارش اولين سرعتگير دنيا در ********ham واقع در New Jersey  نصب شده است. اين سرعتگير در نزديكي محل عبور عابرين پياده نصب شد و در حدود ۵ اينچ(۱۲ تا ۱۳ سانتيمتر) ارتفاع داشت. البته در آن زمان ميانگين حداكثر سرعت اتومبيل ها ۳۰ mph(50kmph) بود. طبق گزارش انجمن مهندسين حمل ونقل(ITE), اولين سرعتگير در اروپا در سال ۱۹۷۰و در شهر Delft هلند ساخته شد.

تعاريف, تفاوتها و شباهتها

در واقع تفاوتهاي اساسي و برخي تشابهات ميان Bump و Hump وجود دارد كه ارائه تعريف براي هر يك از اين دو وسيله به آشكار شدن اين تفاوتها و تشابهات كمك ميكند.

سرعت گير(Bump):

ابزاري براي كنترل سرعت وسايل نقليه است. طبق استانداردهاي موجود ارتفاع بلند ترين نقطه يك سرعت گير بايد ۳ تا ۴ اينچ(۷تا ۱۰cm), حداكثر طول آن ۱ فوت(۳۰cm) وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد.

استفاده از Bump در اماكني توصيه ميشود كه حداكثر سرعت وسايل نقليه از ۵تا ۱۰ مايل(۱۵km) تجاوز نميكند. پاركينگها يا مراكز خريد به عنوان بهترين اماكن براي نصب اين وسيله ميباشد. نصب اين وسيله در اماكن و معابري كه محل رفت و آمد عمومي هستند مناسب نيست و معمولا باعث ايجاد مشكل براي وسايل نقليه ميشود.

 سرعت كاه(Hump):

از اين ابزار با نام سرعتگير ملايم(Gentle Bump) نيز ياد ميكنند. ارتفاع سرعت كاه به ۳تا ۴ اينچ(۷تا ۱۰cm) ميرسد, عرض آن به اندازه عرض خيابان محل نصب است و طولي ما بين ۱۲تا ۱۴ فوت(۳٫۵تا ۴٫۲ متر) دارد. طول سرعت كاه ممكن است به ۲۲ فوت(۶٫۷ متر) نيز برسد, در چنين مواقعي به آن Speed Table نيز ميگويند.

 امروزه استفاده از سرعت كاه(نه سرعت گير) در مناطق و معابر مسكوني و همچنين مناطقي كه مسير اصلي اتوبوس, آمبولانس و اتومبيلهاي اورژانسي ديگر نيستند متداول است كه سرعت عبور از آنها نبايد از ۱۰ تا ۲۰ مايل(۱۵تا ۳۰km) تجاوز كند. بر خلاف Bump, Humpها معمولا به صورت سري چند تايي با فاصله معين در طول يك مسير نصب شوند تا سرعت وسايل نقليه قبل و بعد از هر Hump كنترل شود.

 وسعت كاربري

در مورد كاربرد اين ابزار در ابتدا بايد به اين نكته اشاره كرد كه نصب سرعتگير(Bump) در كليه معابر به غير از پاركينگها مخالف قانون است ولي سرعتكاه(Hump) ميتواند با رعايت شرايط و ضوابطي خاص نصب شود.

سرعتكاه در برخي شهرها مورد استفاده قرار ميگيرد و در بعضي شهرهاي ديگر نيز يا استفاده نميشود(از ديد شهرداري منع قانوني دارد) يا نصب آنها مستلزم رعايت قوانين و شرايطي است كه محل نصب و خود سرعتكاه بايد حائز اين شرايط باشند. در همين مقاله شرايطي كه محل نصب بايد داشته باشد و همچنين مواردي كه در ساخت و نصب خود سرعتكاه بايد در نظر گرفته شوند آورده شده كه مطالعه اين موارد آشنايي كاملتري با استفاده اصولي از سرعتكاه ايجاد ميكند.

اين ابزار در برخي شهرهاي آمريكا و انگليس براي كنترل سرعت مورد استفاده قرار ميگيرد اما مساله قابل توجه ميزان استفاده از آنها در سطح شهر هاست. تحقيقات نشان ميدهد سرعتكاه در مناطقي خاص مثل خيابانهايي كه در آنها يك يا چند مدرسه وجود دارد, يا مناطق مسكوني كه ميزان جمعيت و ميزان عبور و مرور وسايل نقليه در حدي است كه نياز به وجود سرعتكاه را ايجاد ميكند نصب ميگردند. با مطالعه و بررسي موارد مربوط به شرايط محل نصب ميتوان به اين نتيجه رسيد كه حتي در شهرهايي كه منع قانوني براي نصب سرعتكاه ندارند, فقط محلها و مناطق مخصوصي كه طبيعتا تعدادشان هم زياد نيست به اين ابزار مجهز ميشوند. سرعتكاه به صورت و حجمي كه ما در كشور خود شاهد آن هستيم معمول و پر استفاده نيست.

به طور كلي ميتوان گفت مهمترين عيب وارده به سرعتكاه توسط اكثر مخالفين تاثير مثبت اين ابزار در كند كردن سرويس دهي ارگانهاي سرويس رسان مثل آتش نشاني يا آمبولانس است, به شكلي كه موارد متعددي از فوت در اثر دير رسيدن آتش نشاني و يا آمبولانس بدليل وجود موانع فيزيكي كنترل سرعت مثل سرعتكاه گزارش شده اند.

موافقين سرعتكاه بر اين عقيده اند كه استاده از اين وسيله اثري مثبت دارد و در حل مشكل سرعت زياد رانندگان كه در برخي مواقع باعث آسيب رسيدن به شهروندان ميشود موثر است.

در كانادا استفاده از اين ابزار متداول است. طبق گزارش شهرداري كينگستون برخي شهرهاي كانادا كه سرعتكاه با موفقيت در آنها نصب شده اند عبارتند از: تورنتو, اوتاوا, پيكرينگ, برنتفورد, شربروك, هاليفكس, فردريكتون, ونكوور, ويكتوريا, ادمونتون و وينپگپ

مزايا و معايب

مزايا:

تخقيقات نشان داده اين روش يكي از آسان ترين راه ها براي كنترل سرعت وسايل نقليه است.

نصب سرعتكاه در مناطق مسكوني امنيتي نسبي براي ساكنين و به خصوص كودكان فراهم ميكند..

نصب آنها آسان و تقريبا ارزان است.

طبق تحقيقات استفاده از سرعتكاه حجم ترافيك را به ميزان۱۸% و حجم تصادفات را به ميزان ۱۳% كاهش ميدهد.

از مكان نصب سرعتكاه ميتوان به عنوان محلي مناسب و راحت براي عبور عابرين پياده استفاده كرد.

اين ابزار در صورتي كه طبق ظوابط ساخته شوند, باعث كاهش حجم ترافيك در معابر محلي و انتقال بخشي ازحجم آنها به معابر رده بالاتر يعني معابر جمع و پخش كننده و شرياني ميشوند.

معايب:

سرعتكاه ها بدليل مجبور كردن رانندگان به ترمزهاي ناگهاني و امكان برخورد اتومبيل پشتي, در برخي مواقع معابر را براي اتومبيلها بيشتر خطرناك ميكند تا امن.

باعث ايجاد خسارت در وسايل نقليه ميشود.

باعث تاخير در سرويس دهي وسايل نقليه اورژانسي مثل آمبولانس, آتش نشاني يا پليس ميشود. طبق تحقيقات اين تاخير ۳ تا ۵ ثانيه براي آتش نشاني و حدود ۱۰ ثانيه براي آمبولانس به ازاي هر سرعتكاه ميباشد. اين مورد مهمترين عيب اين ابزار دانسته ميشود.

اگر سرعتكاه به صورت سري نصب نشود رانندگاني كه تمايل به راندن با سرعت بالا دارند پس از عبور از آن دوباره سرعت خود را افزايش ميدهند.

خطر جدي براي راكبين موتورسيكلت و دوچرخه به حساب مي آيد.

از آنجايي كه رانندگان تمايلي به عبور از سرعتكاه ندارند, بنابر اين ممكن است حجم ترافيك به خيابانهاي مسكوني مجاور كه فاقد اين ابزار هستند منتقل شود.

كم كردن سرعت وسيله نقليه و شتابگيري مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت,  آلودگي صوتي نيز ايجاد ميكند.

از ديگر معايب اين ابزار افزايش ميزان “ذرات آزبست” ناشي از ترمزهاي وسايل نقليه در محدوده پيرامون محل نصب آنها مي باشد.

اين ابزار نميتواند در كم كردن سرعت SUV ها اثر زيادي داشته باشد.

نصب سرعتكاه بخش جديدي را به وظايف شهرداري اضافه ميكند كه نگهداري و تعمير اين ابزار(به خصوص در مواقع بارش برف) است.

كلام آخر

ايمن ترافيك كالا عرضه كننده انواع تجهيزات ترافيكي از جمله سرعتگير مي باشد. در صورت تمايل مي توانيد با شماره هاي داخل سايت تماس بگيريد و اطلاعات كاملي درباره قيمت و نوع سرعتگير مناسب دريافت نماييد.

فروشگاه اينترنتي ايمن ترافيك كالا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.