آشنايي با چراغ هاي راهنمايي و زمان بندي آن ها

۲۳ بازديد

آشنايي با انواع چراغ راهنمايي و بررسي زمان بندي آن ها 

خريد چراغ راهنمايي و قرار دادن آن در معابر پر رفت و آمد از مهم ترين نياز هاي هر شهر مي باشد تا به بهترين نحو ترافيك كنترل شود و از اتفاقات ناگوار جلوگيري شود. قيمت چراغ راهنمايي با توجه به نوع آن متفاوت است. فروش چراغ هاي راهنمايي و رانندگي هم به صورت اينترنتي و هم حضوري امكان پذير است.

در اين نوشتار تصميم داريم شما را با انواع چراغ راهنمايي آشنا سازيم.

چراغ راهنمايي كه به انگليسي به آن Traffic Light و يا Traffic Signal مي گويند، ​بي ترديد از آشنا‌ترين و مهم‌ترين وسايل كنترل ترافيك و تنظيم عبور و مرور وسايل نقليه و افزايش ايمني در تقاطعات ​مي‌باشد. اگرچه چراغ راهنمايي از حركت پيوسته ​وسايل نقليه در مسيرهاي مختلف يك تقاطع جلوگيري ​مي‌كند و موجب بروز تاخير ​مي‌شود، اما بطور كلي در صورت محاسبه درست​ زمان بندي آن، متوسط تاخير ​وسايل نقليه كمتر از زماني خواهد بود كه تقاطع بدون چراغ راهنمايي باشد.

معمولاً چراغ راهنمايي را بطور مستقل و جداگانه براي كنترل تقاطعات بكار ​مي‌برند، اما گاهي برحسب ضرورت و براي بازدهي بهتر ممكن است چراغ هاي راهنمايي چند تقاطع يا كليه تقاطعات يك مسير را به طريقي به هم ارتباط داد و هماهنگ كرد. امروزه به كمك روش هاي كامپيوتري مي‌توان ​چراغ هاي راهنمايي تقاطعات قسمتي از شهر يا تمام شبكه ترافيك شهر را بهم ارتباط داد و هماهنگ نمود. اين روش كه كنترل ​منطقه اي ترافيك ناميده ​ مي‌شود، مستلزم مطالعات وسيع، دسترسي به تكنولوژي پيشرفته و صرف هزينه بالا ​مي‌باشد.

توالي چراغ هاي راهنمايي بصورت قرمز، سبز و زرد ​مي‌باشد. هر دور كامل توالي چراغ راهنمايي را يك چرخه و مجموع زمان يك چرخه را مدت چرخه​ مي‌نامند.

فاز

يك يا چند جريان ترافيكي كه در مدت زمان يك چرخه، همزمان فرمان علامتي يكسان را دريافت ​مي‌كنند، اصطلاح فاز بكار مي‌رود.

زمان بين دو سبز

فاصله زماني از انتهاي زمان سبز يك فاز تا شروع زمان سبز فاز بعدي را زمان بين دو سبز​ مي‌گويند. ‌‌

زمان تمام قرمز

زماني كه همه فاز‌ها با هم قرمز هستند، اصطلاحاً زمان تمام قرمز مي‌نامند. زمان تمام قرمز را معمولاً در مواقعي كه عبور و مرور ​پياده‌ها زياد باشد، جهت تسهيل در امر عبور و مرور آن‌ها از عرض خيابان‌ها در نظر مي‌گيرند.

انواع چراغ راهنمايي

معمولاً سه نوع چراغ راهنمايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، كه عبارتند از:

چراغ راهنمايي با زمان ثابت

چراغ راهنمايي متغير

چراغ راهنمايي نيمه متغير

چراغ راهنمايي با زمان ثابت

زمان بندي اين چراغ كه براساس وضعيت ترافيك محل در ساعت طرح، محاسبه و اعمال مي‌شود، ثابت است و تغييرات تردد ​وسايل نقليه در زمان هاي مختلف اثري بر زمان بندي چراغ ندارد. به عبارت ديگر، هر تغييري در ​زمان بندي چراغ راهنمايي با زمان ثابت جز از طريق تنظيم مجدد يا با دست مقدور نيست. از آنجاييكه معمولاً ميزان ترددي كه زمان بندي چراغ بر اساس آن محاسبه و تنظيم شده است، تغيير مي‌كند و اين چراغ‌ها حساسيتي نسبت به تغييرات تردد ندارند، غالباً لازم است كه در ساعات معيني از روز​ زمان بندي چراغ را با دست تغيير داد. اين عمل را عمدتاً پليس راهنمايي انجام ​مي‌دهد.

همچنين در ساعاتي كه تردد وسايل نقليه از مسيرهاي مختلف تقاطع بسيار سبك است، چراغ را بصورت ​ چشمك زن در مي‌آورند تا از تاخيرهاي نسبتاً زياد و ​بي مورد وسايل نقليه جلوگيري شود. در اين حالت چراغ راهنمايي عملاً نقش احتياط را بازي مي‌كند.

مزاياي چراغ راهنمايي با زمان ثابت 

چراغ راهنمايي با زمان ثابت از نظر قيمت اوليه و هزينه نگهداري نسبت به چراغ هاي متغير ارزان ترند.

معايب چراغ راهنمايي با زمان ثابت

عدم حساسيت اين چراغ‌ها نسبت به تغييرات تردد از جمله معايب چراغ راهنمايي با زمان ثابت مي‌باشد. يعني ​ زمان بندي اين چراغ‌ها صرفاً براي ساعت طرح مي‌باشد.

چراغ راهنمايي متغير

اين نوع چراغ هاي راهنمايي نسبت به تغييرات تردد حساسند و دامنه زمان سبز هر فاز كه قبلاً تنظيم شده است، به ميزان تردد در مسيرهاي آن فاز بستگي دارد. تنظيم زمان سبز با نصب شاخص هايي در فواصل معين از خط توقف و در تمام مسيرهاي منتهي به تقاطع انجام ​مي‌گيرد.

در تنظيم ​زمان بندي اين چراغ‌ها سه نوع زمان در نظر گرفته مي‌شود:

الف) حداقل زمان عبور

اين زمان حداقل زماني است كه ​ مي‌توان به هر فاز از چراغ راهنمايي اختصاص داد تا وسايل نقليه اي كه بين خط توقف مسيرهاي مربوط به آن فاز و شاخص‌ها متوقف شده اند، امكان عبور از تقاطع را داشته باشند. در دستگاه هاي جديد اين زمان ثابت نيست و معمولاً بين ۷ تا ۱۳ ثانيه تنظيم ​مي‌شود. اين دامنه تنظيم باعث ​مي‌شود كه وقتي در يك مسير ​وسيله​ نقليه اي وجود ندارد يا تردد​ وسايل نقليه در آن مسير كم است، زمان سبز آن فاز تا حداقل ۷ ثانيه كاهش پيدا كند و براي عبور وسايل نقليه در جهات ديگر فرصت بيشتري به وجود آيد.

ب) زمان تمديد

در چراغ متغير، اگر عبور وسايل نقليه در مسير يا مسيرهاي مربوط به آن فاز ادامه داشته باشد، مي‌توان زمان سبز آن فاز را تا حدودي معيني تمديد كرد. به عبارت ديگر، وقتي ​وسيله نقليه اي در مسيري كه چراغ مربوط به آن سبز است به محل نصب شاخص‌ها مي‌رسد، دستگاه زمان سبز چراغ راهنمايي را به اندازه اي تمديد مي‌كند كه براي عبور آن وسيله كافي باشد. در چراغ هاي متغير قديمي اين زمان ثابت بود، اما در انواع جديد مدت آن به سرعت وسيله نقليه بستگي دارد.

پ) حداكثر زمان سبز

از آنجايي كه امكان عبور پيوسته ​وسايل نقليه در يك مسير از تقاطعي، موجب تاخير فراوان بر​ وسايل نقليه ديگر مسير‌ها مي‌شود، لذا براي جلوگيري از اين تاخير فراوان، لازم است زمان سبز هر فاز به ميزان معيني تمديد شود. به عبارت ديگر، بايد براي زمان سبز هر فاز حداكثري در نظر گرفت كه پس از اتمام آن (حتي اگر تردد ​وسايل نقليه در مسيرهاي آن فاز ادامه داشته باشد) زمان سبز آن فاز تمام شود و زمان سبز فاز بعدي شروع شود.

اگر تردد ​وسايل نقليه در تمام جهات تقاطع زياد باشد (ساعت اوج)، چراغ راهنمايي متغير همانند چراغ راهنمايي با زمان ثابت عمل ​مي‌كند.

چراغ راهنمايي نيمه متغير

چراغ هاي راهنمايي نيمه متغير ساختاري نظير چراغ هاي راهنمايي متغير دارند و بوسيله شاخص كنترل مي‌شوند و در موارد خاص بكار ​مي‌روند. اين ​چراغ‌ها معمولاً در مواقعي كه تردد ​وسايل نقليه در يك جاده فرعي نسبت به جاده اصلي بسيار كم باشد، ممكن است بكار روند. در اين حالت، شاخص‌ها در جاده فرعي نصب شده و تا زماني كه ​وسيله نقليه اي از جاده فرعي نگذرد، چراغ مربوط به آن مسير قرمز مي‌ماند و عبور در جاده اصلي آزاد است. زمان سبز فاز مربوط به جاده فرعي را طوري تنظيم ​مي‌كنند كه اگر احياناً تردد وسايل نقليه در جاده فرعي نسبتاً زياد شود، زمان سبز فقط براي مدت معين يا حداكثر تمديد شود.

چراغ مخصوص عابرپياده

در تقاطعاتي كه با چراغ راهنمايي كنترل ​مي‌شوند، عبور پباده از عرض مسير‌ها نيز به وضعيت فازهاي چراغ راهنمايي بستگي دارد. همراه با فاز قرمز چراغ راهنمايي مسير، چراغ مخصوص پياده سبز شده و به عابر پياده اجازه عبور داده ​مي‌شود و برعكس، زماني كه فاز آن مسير سبز باشد، با قرمز شدن چراغ مخصوص عابرپياده عبور ممنوع ​مي‌شود. اين روش معمولاً در مواقعي بكار مي‌رود، كه حجم گردش به راست و چپ وسايل نقليه كم باشد و امكان عبور ايمن ​عابرين پياده وجود داشته باشد. در غير اينصورت، فاز جداگانه اي براي ​عابرين پياده اختصاص داده ​مي‌شود. در اين حالت، زماني كه عابرين پياده اجازه عبور دارند، ​وسايل نقليه اجازه عبور ندارند و در نتيجه امكان عبور عابرين پياده با ايمني كامل فراهم ​مي‌شود. در اين روش به دليل اختصاص فاز جداگانه اي براي ​ عابرين پياده و توقف وسايل نقليه در تمام جهات تاخير بيشتري بر وسايل نقليه وارد مي‌شود.

چراغ مخصوص ​عابرين پياده تنها دو رنگ سبز و قرمز دارد، كه دو بصورت ممكن است ظاهر شود:

• قرمز، بصورت تصوير شخصي ايستاده به رنگ قرمز در زمينه سياه يا با روشن شدن كلمه قرمز رنگ ايست.

• سبز، بصورت تصوير شخصي در حال حركت به رنگ سبز در زمينه سياه يا با روشن شدن كلمه سبز رنگ عبور.

خريد چراغ راهنمايي

براي مشاهده انواع چراغ راهنمايي و خريد اينترنتي مي توانيد به سايت ايمن ترافيك كالا مراجعه نموده و در صورت نياز به اطلاعات بيشتر در اين زمينه با شماره هاي داخل سايت تماس حاصل نماييد.

فروشگاه اينترنتي ايمن ترافيك كالا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.