تاريخچه چراغ هاي راهنمايي و رانندگي

۲۵ بازديد

مقاله اي براي علاقمندان به چراغ راهنمايي و رانندگي 

خريد چراغ راهنمايي و قرار دادن آن در معابر پر رفت و آمد از مهم ترين نياز هاي هر شهر مي باشد تا به بهترين نحو ترافيك كنترل شود و از اتفاقات ناگوار جلوگيري شود. قيمت چراغ راهنمايي با توجه به نوع آن متفاوت است. فروش چراغ راهنمايي رانندگي هم به صورت اينترنتي و هم حضوري امكان پذير است. از جمله وسايل كنترل عبور و مرور وسايل نقليه و تنظيم ترافيك كه معروف‌ترين‌ آن‌ها نيز است چراغ راهنمايي و رانندگي يا Traffic Light و يا Traffic Signalرا مي‌توان نام برد. بايد گفت كه در حقيقت بزرگ‌ترين نقش حفظ ايمني در عبور و مرور را چراغ راهنمايي بر عهده دارد و بر خلاف اين كه اغلب افراد تصور مي‌كنند كه چراغ راهنمايي موجب تاخير در رفت‌و آمد مي‌شود بايد گفت كه در صورت محاسبه درست زمان‌بندي در واقع استفاده از چراغ راهنمايي متوسط تاخير وسايل نقليه را كمتر مي‌كند.

به طور كلي چراغ‌هاي راهنمايي به صورت جداگانه و مستقل عمل كرده و عبور و مرور تقاطع‌ها را كنترل مي‌كنند، اما امروزه مي‌توان با استفاده از روش‌هاي مختلف كامپيوتري براي افزايش بازدهي چراغ هاي راهنمايي و رانندگي چندين تقاطع را به همديگر متصل و مرتبط كرد. با استفاده از اين روش مي‌توان چراغ‌ هاي راهنمايي يك منطقه از شهر يا تمام شهر را به يكديگر متصل نمود. به اين روش كنترل منطقه‌اي ترافيك مي‌گويند. اين فرآيند هزينه‌بر بوده و نياز به تكنولوژي‌هاي پيشرفته دارد.

تاريخچه چراغ راهنمايي

پيش از اختراع اتومبيل، در دوراني كه تنها چهارپايان، واگن‌ها و كالسكه‌ها و عابرين پياده تشكيل‌دهنده ترافيك بودند، اولين طراح چراغ راهنمايي در سال ۱۸۶۸ توسط “J P Knight” اولين چراغ راهنمايي را اختراع و در لندن نصب نمود. اولين چراغ راهنمايي از دو فانوس گازي دو رنگ ساخته شده بود، كه رنگ قرمز آن به معناي توقف و رنگ سبز آن به معناي احتياط بود. پس از يك سال، يعني در سال ژانويه ۱۸۶۹ مامور پليسي در حين روشن نمودن چراغ راهنمايي گازي به علت انفجاري كه در آن رخ داد به شدت مجروح شد. پس از اين چراغ راهنمايي گازي، اولين چراغ راهنمايي كه آغازكننده راه چراغ راهنمايي امروزي بوده، پس از اختراع اتومبيل، در تاريخ ۵ آگوست ۱۹۱۴ با تلاش يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي اختراع شد. اولين مكان نصب و استفاده از آن شهر كليولند ايالت اوهايو و تقاطع خيابان‌هاي ۱۰۵ و اوكليد بود.

چراغ راهنمايي و رانندگي جديد كار نيروهاي پليسي را كه همه روز مجبور به هدايت خودروها و واگن‌هاي اسب بودند بسيار ساده نمود. مامور پليس مخترع چراغ راهنمايي، ايده ساخت اين وسيله را با الهام از چراغ كنترل خط ريل راه آهن طراحي كرد. اين چراغ از سه فانوس قرمز، نارنجي و سبز تشكيل مي‌شد. پس از اين اختراع طراحي، ساخت و كنترل چراغ هاي راهنمايي به مرور زمان پيشرفت كرد، تا به امروز كه به عنوان مهمترين ابزار كنترل و مديريت تقاطع شناخته مي‌شوند.

در كشور ايران، اولين چراغ هاي راهنمايي در سال‌هاي دهه ۳۰ در تقاطع‌هاي سپه، ولي عصر، پل امير بهادر، دروازه شميران، گمرك، اميريه و باغ ملي نصب شدند. پيش از اين نوع چراغ راهنمايي، چراغ‌هاي راهنمايي به صورت كوله پشتي داراي دو چراغ سبز و قرمز كه بر پشت مامور پليس قرار مي‌گرفت بودند، اين چراغ‌ها كليدي داشتند كه روي سينه سمت چپ قرار مي‌گرفت و براي خاموش و روشن كردن چراغ راهنمايي به كار مي‌رفت. به مرور زمان در سال‌هاي دهه ۳۰ و ۴۰ تقاطع‌هاي شهر تهران به چراغ‌هاي راهنمايي نوين تجهيز شدند.

از جمله خيابان‌هايي كه براي اولين بار مجهز به چراغ راهنمايي نسل جديد شد، خيابان لاله زار بود. اولين نسل چراغ هاي راهنمايي استفاده شده در شهر تهران، از فانوس‌هاي لامپي كوچكي ساخته شدند كه در طول روز به علت نور شديد خورشيد ديد خوبي نداشتند. همچنين به علت عدم برق‌رساني مناسب به اين چراغ‌ها بروز اختلال در آن‌ها بسيار محتمل بود و در تقاطعات مكررا خاموش مي‌شدند.

با توجه به لزوم توسعه چراغ راهنمايي و رانندگي در سال ۱۳۷۱، تقاطع‌هاي شهر تهران به چراغ ‌هاي راهنمايي كه بر اساس استانداردهاي روز و با بهره گيري از تكنولوژي‌هاي نوين و سازماندهي نظام‌مند در زمينه نصب و راه‌اندازي و بهره‌برداري از چراغ‌هاي راهنمايي، از آن پس طراحي، نصب و راه‌اندازي چراغ هاي راهنمايي كل شهر تهران توسط شهرداري تهران انجام گرفت.

اجزاي چراغ راهنمايي و رانندگي

چراغ راهنمايي از توالي سه رنگ قرمز، سبز و زرد تشكيل شده است.

مفهوم رنگ هاي چراغ راهنمايي

سوالي كه اغلب پيش مي‌آيد اين است كه چرا الگوي استاندارد چراغ راهنمايي به صورت رنگ قرمز در بالا، زرد در وسط و سبز در پايين است؟ در فلسفه و مفهوم رنگ هاي چراغ راهنمايي مي‌توان گفت كه علت اين امر به نخستين روزهاي سفر با قطار و نياز به هشدار به قطار جهت جلوگيري از خطرات پيش رو برمي‌گردد.

آن‌ها در ابتدا از رنگ قرمز به معناي ايست استفاده نمودند، قرمز كنايه از خون است. رنگ سبز به معناي احتياط و رنگ سفيد يا بي رنگ به معناي موقعيت ايمن به كار مي‌رفت. مشكلي كه در آن زمان پيش آمد اين بود كه لوكوموتيوران‌ها رنگ ماه و ستارگان را با رنگ سفيد اشتباه گرفته و تصور داشتند كه تمام مسير ايمن است و در پس آن خطرات جدي و بسياري اتفاق مي‌افتاد.

خريد چراغ راهنمايي

براي مشاهده انواع چراغ راهنمايي و خريد اينترنتي مي توانيد به سايت ايمن ترافيك كالا مراجعه نموده و در صورت نياز به اطلاعات بيشتر در اين زمينه با شماره هاي داخل سايت تماس حاصل نماييد.

فروشگاه اينترنتي ايمن ترافيك كالا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.